Útravaló Dr. Kádár Annamária előadásáról

Dr. Kádár Annamária előadás Veszprémben – Az önbecsülés megalapozása

Imádom a pszihológiát, most anyaként különösen szívesen foglalkozom a gyerekek egészséges lelki fejlődését taglaló gondolatokkal. A múlt héten az egyik kedvenc gyermek pszihológusom, Dr. Kádár Annamária látogatott el a környékünkre, Veszprémbe, ahol egy igazán jókedélyű és színvonalas előadást hallgathattunk meg az önbecsülés megalapozásáról. Ebben a bejegyzésben összeszedem azokat a gondolatokat, amiket megtartottam belőle útravalónak.

  1. A gyerekek életében nagyon fontos szerepe van a minden napi mesélésnek. És itt a hangsúly a minden napokon, a rendszerességen van. Jó ha kapcsolódik hozzá egy saját kis rituálé, ami biztonságot ad a gyerkőcöknek, mert pontosan tudják, hogy mi fog következni. Ez lehet egy kedves mondóka,simogató, megcirógathatjuk egy varázslatos mesekendővel, lehet mesecseppünk vagy válasszunk bármi nekünk tetsző szokást, a lényeg, hogy legyen egy mindig ismétlődő kis rituálénk. Ha több gyermekünk van, lehet kicsit különböző is, például mindegyik gyermeknek másik mondóka, cirogató, ha úgy szeretnék.
  2. Meg kell találni a meserítusra a megfelelő időt. Az a jó, ha nem akarjuk lezavarni fél perc alatt – nem túl jók például az instant 1-2-3 perces mesés megoldások, ahol az a lényeg, hogy mielőbb letudjuk ezt is. Az a jó, ha jelen tudunk lenni a mesélésben, szánunk rá megfelelő időt.
  3. Persze a fent leírtakat lehet rugalmasan kezelni, ha például egy fárasztó egész napos program után bealudtak a gyerekek a kocsiban, nem kell felrángatni őket, hogy “hahóóó! érzelmi IQ-t fejlesztünk!!! Itt a meseidő!” 🙂
  4. A mese rendet teremt a káoszban. “A mesében a gyermek félelmei, szorongásai szimbolikus formában öltenek testet, ezért megszelídíthetők. Amikor a gyermek újra és újra ugyanazt a mesét kéri, akkor is a félelmeivel, szorongásaival dolgozik. Minél többször hallhatja azt, annál biztosabban mozog a cselekményében, mind mélyebben át tudja élni minden aspektusát, így egyre jobban oldódnak a feszültségei, szorongásai. A sokszor ismételt kedvenc mese énerősítő hatással bír.” 
  5. A meserítusban jó, ha helyet kapnak a népmesék, a kortárs mesék és a családi mesék, élet történetek egyaránt. (pl. “Amikor apa kicsi volt…” történetek)
  6. Sok szó esett arról, hogy milyen fontos, hogy a gyermek ismerje a saját törénetét, és a mindennapokba beiktassuk a saját családunk, és a gyermek életmeséit. A családtörténet egy védőháló, amely nehézségek esetén megtart és felemel. Elmesélt ennél a témánál egy kutatást: Marshall Duke és Robyn Fivush pszichológusok egy húsz kérdésből álló értékelő rendszert dolgoztak ki, amit „Tudod-e” skálának neveztek el. Az értékelő rendszer a családdal kapcsolatos kérdéseket tartalmazott, például: Tudod-e, hogy hol ismerkedtek meg a szüleid?, Tudod-e, hogy édesanyád, édesapád hol nőtt fel?, Tudod-e, hogy hol ismerkedtek meg a nagyszüleid?, Tudod-e, hogy hol házasodtak össze a szüleid?, Tudod-e, hogy miért kaptad ezt a nevet?, Tudod-e, hogy kire hasonlítasz legjobban a családodból?, Tudsz-e néhány olyan tanulságot, amelyeket a szüleid vontak le a jó vagy rossz tapasztalaikból? Ezek ugyanis olyan kérdések, amelyekre a gyermeknek jó lenne tudnia a választ. A kutatók arra az eredményre jutottak, hogy minél többet tud a gyermek a családjáról, annál erősebb a belső kontrollérzése, annál magasabb önbecsüléssel rendelkezik, annál alacsonyabb a szorongásszintje, annál kevesebb viselkedésproblémával küzd, és annál jobb esélyei vannak egy-egy érzelmi vagy viselkedési nehézséggel való megküzdés esetén. Szóval meséljünk gyermekünknek minél többet a családunkról, gyökereinkről. Ehhez nagyon tetszett az a gyakorlati ötlet (grafomán lévén :-)), hogy minden hónapban szánjunk arra egy kis időt, hogy 1-1,5 oldalban leírjuk az adott hónap dolgait. Nem a “száraz” adatok, hanem inkább a sztorizás, a történetek a lényeg. Ebből nagyon jó kis családi krónikák kerekedhetnek ki. Szülőként fantasztikus erőforrást adhatunk a gyermeküknek azzal, ha leírjuk a történetét. Itt kiegészíteném a saját ötletemmel: nagyon szeretem a scrapbookozást (magyarul: élmény album készítés), annak is főként a digitális formáját űzöm: amióta a gyerekek megszülettek, csinálok éves fotókönyveket, amiben összegyűjtöm az adott év legjobb képeit, sztorikkal, eseményekkel, a gyerekek vicces mondásaival kiegészítve. Könnyen megtanulható, egyszerűen használható programok vannak erre a célra, amit alap számítógépes ismeretek mellett jól el lehet kezelni (én a Cewe fotókönyv készítőt szoktam használni). Ez elég hosszadalmas folyamat, mindig csúszásban is vagyok vele, de mire 18 évesek lesznek elkészül majd minden év. 🙂 Hogy ne felejtsem el az apróságokat, tartok egy “emléküveget“, amibe kis cetlikben beledobom röviden leírva az eseményeket, sztorikat és mondásokat, így nem felejtődnek el, mire a megvalósításhoz jutok. Ez szerintem azért is nagyon hasznos dolog, mert – nem tudom Ti hogy vagytok vele – de nekem nagyon szelektíven tárolja az agyam a dolgokat, és a kisfiam mégcsak 6 éves, de már most egy csomó mindenre nem emlékszem rendesen a baba korából, és annyira szeretem ezeket a kisgyerekes éveket, és szeretném megőrizni a sok szép apró kis momentumát, amire tökéletes megoldások ezek a fotókönyvek: ha előveszem, sokkal könnyebben feleleveníthetőek a dolgok a számomra, és a gyerekek is szívesen nézegetik, lapozgatják őket már most is. A kisfiam amikor elkezdett beszélni nagyon sok vicces beszólása volt, ebből készítettem egy külön kis fotókönyvet: nagyon szereti, ha elővesszük és együtt felelevenítjük őket.

  7. Ez előző pontot folytatva, készíthetünk időkapszulákat is gyermekünknek, aminek a kibontását bizonyos eseményhez kötjük, például ezt akkor bontsd ki, ha végeztél az iskolával, vagy családot alapítottál, vagy nagyszülő lettél … 🙂
  8. A családi történetek mesélésénél helyet kaphatnak a negatív dolgok is, de vegyük figyelembe, hogy a gyerek életkorának megfelelő legyen, és ami igazán támogatja a gyermeket,  ha a népmesék modellje alapján épül fel: történnek rossz dolgok, de utána mindig történik valami jó is. Tegyük mesélhetővé a negatív eseményeket.
  9. Fontos a reziliencia, a rugalmas alkalmazkodó képesség kialakítása, aminek 4 faktorai közül az egyik a jól strukturálható, minőségi időélmény a gyerek életében. A családi történeteket beleszőhetjük a mindennapokba, lassan, hömpölyögve, lépésről lépésre felépítve. Mesélhetünk séta, kirándulás közben, hazafelé az óvódából, vagy a családi ünnepeken. Ha kűzd valami problémával, jó ha biztosítjuk afelől, hogy nincs egyedül, más is átélt már hasonlót.
  10. A rugalmas alkalmazkodóképesség kialakításának második faktora a jól strukturálható, megbízható környezet a gyerek körül. Ebben segítenek a már fent emlegetett rítusok. Fontos, hogy ezek illeszkedjenek a család napi rendjéhez: a reggelek általában a legtöbb helyen rohanósak, és az este a legalkalmasabb erre, de mindenkinek meg kell találni a saját életében a megfelelő időt. Nagyon jó például az is, ha a kicsi gyerekeknek visszameséljük a napjának az eseményeit. Ha szülőként estéről estére mesélünk, ezzel a későbbi szülő-serdülő beszélgetések bizalmas légkörének alapjait teremthetjük meg.
  11. A reziliencia kialakulásához szükséges harmadik faktor a jól követhető, stabil, kiszámítható kapcsolat a gyerek életében, a negyedik pedig a jól követhető minta. „Amikor kapcsolatról beszélünk, akkor korántsem tökéletes kapcsolatról gondolkodunk, ami a nagykönyvben leírtak szerint működik, hogy mindig rendelkezésre állunk, mindig ott vagyunk.” – hangsúlyozza Dr. Kádár Annamária. „Éppen ellenkezőleg, életszagú kapcsolatokról beszélünk, amelyekbe beleférnek tévedések, kudarcok. A tökéletlen kapcsolathoz hozzátartoznak azok a történetek, emlékek, amiken később akár nevetni is tudunk, és akár mesélhetővé is tudjuk tenni.”
  12. Végezetül megismertünk egy érdekes személyiség tipológiát, ami segít mind saját magunk, mind a család/gyerekek jobb megismerésében, megértéseben és kezelésében. Például a rugalmas alkalmazkodó képesség fejlesztésében is fontos, hogy milyen típusba tartozunk, mert máshol lesznek a határaink. ”Létezik egy olyan érzelmi és kommunikációs tipológia, ami bár sarkítva fejez ki bizonyos tényezőket, mégis nagyon jó eligazodási pontot jelent. David W. Merrill PhD. és Roger H. Reid MA. 1981-es Personal Styles and Effective Performance című könyvében négy kategóriába sorol minket. A szociális stílusok között ugyanis elég nagy különbség van abban, hogy mennyire tudnak stresszhelyzetekhez alkalmazkodni. Ez a személyiségmodell külső viselkedési jegyekre fókuszál, a valóság természetesen sokkal tágabb, mint hogy ebbe a négy típusba belesorolhatnánk az összes szülőt és az összes gyereket. De egy kicsit talán mindenki magára, vagy a gyerekeire ismerhet, és láthatja, hol vannak a fejlesztési korlátok.” A négy típus a következő:

Ez a 4 fő típus, de persze senki sem sorolható be 1 kategóriába tisztán, de sokat segíthet, ha végiggondoljuk, hogy gyermekünk, és a család többi tagja melyikbe tartozik. Fontos tudni, hogy nem lehet átneveleni. Hangolódjunk rá egymásra, és ne akarjunk olyat belenevelni a gyerekekbe, amilyen nem Ő maga.

Az előadás zárógondolata még ehhez az utolsó ponthoz kapcsolódan a következő volt:

“Velem sincs minden rendben, veled sincs minden rendben: és ez így van rendben!” Watzlawick 

Így leírva is hasznos összefoglaló lehet, de közelében sem ér az élő eladás élményének. Én most hallgattam először Dr. Kádár Annamáriát, de nagyon tetszett a stílusa, a sok humoros sztori – rengeteget nevettünk, nagyon szerethető volt. Csak ajánlani tudom mindenkinek! 🙂

Források:

Dr. Kádár Annamária Veszprémben FB esemény

Dr. Kádár Annamária: Teremtsük meg a gyerekben azt az érzést, hogy van mögötte egy történet

Címkék: , , , ,
Tovább a blogra »